Tips & Guider

När du söker nytt uppdrag

Innan du ansöker om ett uppdrag

Läs detta innan du ansöker om ett uppdrag i vår Uppdragsportal.

Skriv en proffsig konsultprofil

Vi hjälper dig på traven med våra bästa tips och en nedladdningsbar mall!

Tips från konsulterna i Pro4u:s nätverk

Här hittar du tips för dig från oss och konsulterna i Pro4u:s nätverk. Vi lär av varandra! Ge oss gärna återkoppling eller kom med nya förslag.

10 tips för lyckat förändringsarbete

De flesta förändringar genomförs i projektform men långt ifrån alla förändringsprojekt är lyckade. Så vad är tricket? Här sammanfattar vi tio framgångsfaktorer som våra förändringsledare och kunder lyft fram under den långa tid vi arbetat med förändringsprojekt.

Boktips!

Ledarskap och klokskapYlva Johansson har funnits med i Pro4u:s nätverk länge. Hon arbetar med utveckling och förändring. Hon har bland annat skrivit denna bok:

Ledarskap och klokskap : konsten att få dig själv och andra att vilja.

Når du fram med ditt budskap?

Om du skriver något till en större målgrupp behöver du en strukturerad och lättläst text för att nå ut med ditt budskap. Detsamma om du skriver beslutsunderlag och statusrapporter som ska läsas av företagsledningen eller en styrgrupp.

Cynefin

Cynefin är en modell som enkelt hjälper dig att kategorisera vilket angreppssätt som passar just ditt projekt och hur det bör genomföras.

Befinner ni er i en Enkel, Komplicerad, Komplex eller Kaotisk miljö?

Boktips - Agilt och krav

Agil kravexpertI Agil kravexpert – agilt och krav i praktiken finns kunskap, tips och praktiska exempel på hur du på ett effektivt sätt arbetar med krav i en agil miljö. Författarna Agneta Lindblom och Kerstin Blom har länge arbetat med krav. De driver KravXperts som är samarbetspartners med Pro4u.

Inte bara VAD du säger utan HUR du säger det

80% av din kommunikation är icke-verbal. Handfasta tips i icke-verbal kommunikation från Gabriella Lockwall och länk till senaste forskningen finns här.

Pro4u:s Uppdragsportal

Lediga uppdrag

Du får mejl varje gång vi publicerar ett uppdrag som matchar dina förfrågningar.

Fri sökning

Du kan söka fritt bland aktuella uppdrag i Pro4u:s Uppdragsportal.

Inskickade offerter

Du kommer enkelt åt dina inskickade offerter via Profil/Mina offerter

Har du ett uppdrag och vill göra en paus i utskicken?

Du kan pausa dina utskick under din Profil.

Tänk på det här när du ansöker till ett uppdrag

Har du hittat ett intressant uppdrag i Pro4u:s Uppdragsportal? Välkommen att skicka in ditt svar direkt i Uppdragsportalen. Svara så snart som möjligt genom att klicka på Skapa offert och fyll i dina uppgifter.

  • Beskriv hur du uppfyller kraven

    Beskriv alltid hur du uppfyller skall- och börkrav för uppdraget i ditt offertsvar. Din beskrivning använder vi i införsäljningen till kund, så lägg lite extra energi på den. Referera gärna till uppdrag, projekt eller liknande i din konsultprofil.

  • Din konsultprofil

    Du kan bifoga en konsultprofil till ditt offertsvar.  Bifoga en konsultprofil som är anpassad för uppdraget eller välj den konsultprofil som du laddat upp sedan tidigare. Efterfrågar kunden specifik kompetens bör det framgå av konsultprofilen. Det kan vara certifiering, erfarenhet av viss bransch eller verksamhetsområde. Att nyckelord från uppdragsbeskrivningen finns med i konsultprofilen är bra för att tydligt visa att du uppfyller kraven. Mer om hur du skriver en proffsig konsultprofil hittar du nedan.

  • Sista svarsdatum

    Kontakta den som är kundansvarig innan du skickar in svar på ett uppdrag som publicerades för mer än en vecka sedan. Vi kan redan gått vidare och vara i en intervjufas hos kund. Å andra sidan kan kunden vilja ha fler kandidater varför uppdraget kan vara relevant även om det legat ute ett tag på uppdragsportalen. För uppdrag inom offentlig sektor finns alltid ett sista svarsdatum angivet. Efter det datumet är det inte möjligt att skicka in kandidater. Kontakta den som är kundansvarig om du är osäker.

  • Internreferens

    Har du varit hos kunden tidigare och gjort ett bra jobb ökar chanserna. Du kan ange internreferenser hos kunden i ditt svar under motivering/övrigt.

  • Frågor

    Våra kundansvariga svarar gärna på frågor kring uppdraget. Kontakta i första hand den som står som ansvarig för uppdraget. Mejl och telefonnummer hittar du här nedanför.